Hajópadló

Megtekintés Rács Lista

6 tétel(ek)

oldalanként
Csökkenő sorrendbe
Megtekintés Rács Lista

6 tétel(ek)

oldalanként
Csökkenő sorrendbe
Megtekintés Rács Lista
Növekvő sorrendbe Csökkenő sorrendbe

HAJÓPADLÓ, AZ IGÉNYESEK VÁLASZTÁSA

A hajópadló a hagyományos lakberendezés és a korszerű technikai megoldások találkozásából jött létre. Természetességének köszönhetően roppant népszerű választásról beszélhetünk, amely a legkülönfélébb belsőépítészeti stílusokhoz képes alkalmazkodni. A faanyagok kellemes hatása a nemesség és az exkluzív megjelenés hatását kelti, aminek köszönhetően bátran alkalmazhatjuk magas igények esetén is. A fa természetes erezete nagyszerűen érvényesül a nagyobb terek burkolása során is, így nagyszerű választást jelent tágas nappalik esetében is.

A hajópadló számos előnyös tulajdonsággal rendelkezik, amelynek köszönhetően mindenképpen érdemes megismernünk ez a burkolatot. Méreteit tekintve relatív nagyméretű lapokról beszélünk, így lerakás során gyors munkát végezhetünk. A fózolt lapok nagy stabilitást biztosítanak, így nem kell attól tartani, hogy a padló instabillá válik, és mozogni fog a lábunk alatt…

De mit jelent tulajdonképpen a fózolás? Az úgynevezett fózolás a parketta széleinek 45 fokos lemetszése, ami a hajópadlók esetében akár 4-5 milliméteres mélységet is eredményezhet. A lapok fózolása két vagy négy oldalon is történhet, ami a lerakott lapokat rendkívül esztétikussá varázsolja.

A hajópadló kínálatban többféle felületkezeléssel találkozunk; léteznek gyalult, kefélt, bordázott és csiszolt hajópadlók. Igényünk szerint választhatjuk a számunkra leginkább tetszőt, általánosságban azonban ki lehet jelenteni, hogy a kiválasztás során ennél nagyobb jelentőséggel bír a faanyag megválasztása. A tradicionális hajópadlók alapanyaga a fenyőfa, azonban más típusok is előfordulnak.

Fontos tudni, hogy a hajópadló ápolást igényel, vagyis a lapok lerakásával nem fejeztük be a munkát. Rendszerint olaj- és viaszalapú felületkezelő anyagokat használunk, amelyek tökéletesen alkalmasak a hajópadló védelmére. Nem szabad elfeledkezni arról, hogy a hajópadló „élő” burkolat, a valódi faanyag mozog és „lélegzik”, ezért olyan felületkezelő anyagokra van szükség, amelyek képesek ehhez a tulajdonsághoz alkalmazkodni. Az olaj- és viaszalapú szerek épp ilyenek. Segítséget jelentenek a hajópadló tartósságának biztosítása terén, ilyen módon biztosítják a faanyag keménységének megőrzését. Érdemes megjegyezni, hogy a hajópadló esetén is van lehetőség lakkozásra, ám ebben az esetben minden egyes lapot külön-külön kell kezelnünk annak érdekében, hogy elkerüljük a keresztrepedések megjelenését.

Érdemes megemlíteni a hajópadlók további előnyös tulajdonságait is. A hajópadló kiváló hangszigetelő tulajdonsággal rendelkezik, a lépészajt relatív jól elnyeli. Ennek köszönhetően komfortos azokban a lakásokban is, ahol kifejezetten aktív életet élnek. Sőt, társasházak esetén is kiváló szolgálatot tehet, hiszen képes tompítani az épület konstrukciója által közvetített zajokat és rezgéseket, illetve képes csökkenteni az alsó szomszéd felől érkező hangokat. Amikor a hajópadló és a laminált padló összehasonlítása kerül szóba, sok esetben ezt az előnyös tulajdonságot emelik ki a hajópadló javára.

Emellett érdemes megemlíteni a hőszigetelő képességét is. A hajópadló hőszigetelő tulajdonsága kifejezetten magas, ezért megfelelő szigetelőréteggel kiegészítve jó választást jelent olyan helyiségek esetében is, amelyek alatt esetleg fűtetlen helyiség található. Emellett antisztatikus tulajdonsággal rendelkezik, a tisztítása sem okozhat különösebb nehézséget.

Ha a hajópadló mellett döntöttünk, és már csak a lerakás van hátra, érdemes néhány jótanácsot megfogadnunk. Amennyiben van lehetőségünk, pihentessük a megvásárolt faanyagot kettő-négy hétig abban a helyiségben, ahol majd a lerakás megtörténik. Miért van erre szükség? Ennyi idő alatt a hajópadló képes alkalmazkodni a helyiség nedvességtartalmához, vagyis képes felvenni azt a térfogatot, ami majd a „valós” mérete lesz. Ezt a méretváltozást szemmel természetesen nem láthatjuk, de a kiszáradás méretcsökkenést eredményez, ami pihentetés nélkül fugák megjelenését eredményezhetné. A hajópadlót mindenképpen fektetve kell tárolni, amennyiben van rá lehetőség, akkor a deszkákat a végső helyükön pihentessük.

Érdemes tudni, hogy a hajópadlót többféle módon lerakhatjuk, ám az úgynevezett párnafás megoldás a leginkább ajánlott, illetve ez a leggyakrabban alkalmazott megoldás. Ilyen esetben egy deszkákból álló tartósorrendszert építünk ki, erre helyezzük majd a hajópadló lapjait. A párnafákat meghatározott távolságra kell elhelyezni egymástól; ez a távolság rendszerint 30-70 cm közé esik. Hogy mennyi ez a távolság, azt maga a termék határozza meg. Minél sűrűbb beosztást használunk, annál inkább csökkentjük a süllyedés lehetőségét. Minden egyes párnafa közé érdemes hőszigetelő réteget helyezni. Természetesen a párnafák a padlólapokkal merőlegesen, keresztben futnak! Minden esetben vízmértékkel kell ellenőriznünk a megfelelő pontosságot; így kerülhetjük el a későbbi vetemedést és a nyikorgást, illetve súlyosabb esetben a padlólapok sérülését.

Azt is tudni kell, hogy csakis az ép, nem vetemedett lapok használhatók fel! Amennyiben a csomagban sérült, ferde vagy vetemedett padlóelemet találunk, semmiképpen se használjuk fel! A hajópadlók rögzítéséhez használjunk hajópadló kapcsokat, így az esetleges visszabontás sem fog különösebb nehézséget okozni! Az első deszkát hornyával a fal felé, a faltól 1 centiméterre helyezzük fel, majd ezt követően lefogatjuk. Az első lefogatott padlólap és a fal közé tegyünk egy megfelelő méretű éket, majd a következőt üssük fel a már lefogatott padlólap csapjára. Majd ezt a lapot is rögzítjük hajópadló kapocs segítségével, és így haladunk végig a helyiségen… Ne feledkezzünk meg arról, hogy három-négy lerakott padló után minden alkalommal tesztelnünk kell a stabilitást. Miután végeztünk a munkával, válasszunk a padlóhoz illő szegélylécet!