Emelkedő irány beállítása

Autós kompresszor és pumpa

Bizonyára, minden gépjárművezetővel előfordult már hasonló eset. Gondoljunk csak bele, hogy útnak indulunk, és útközben, valamilyen okból kifolyólag, leenged az egyik kerekünk. A közelben sem lakott település, ahol esetleg gumijavító szerviz működne, sem benzinkút, ahol gyorsan orvosolni tudnánk a problémát. Ezért ajánlott a kocsi csomagtartójában mindig tartani egy autós kompresszort vagy lábpumpát. Ezek egyike sem olyan felszerelés, amely a KRESZ előírásai szerint kötelező, azonban csak akkor tudatosul bennünk a hiánya, ha szükség van rá. (Bár ne lenne…) Pont ez az oka, hogy más felszerelés mellett, amelyeket a csomagtartóban hordunk magunkkal, mindenképpen helyet kell, hogy kapjon egy autós kompresszor vagy pumpa is. Természetesen, mindkettőből többféle változat is létezik.

Autós mini kompresszor

A legnépszerűbb autós kompresszor a szivargyújtóról üzemelő mini kompresszor. A méretének köszönhetően aránylag kis helyen is elfér, és a kezelése is nagyon egyszerű. Az elektromos vezeték végén található dugaszt a kocsi szivargyújtójába kell helyezni, és ezáltal rögtön működésbe is tudjuk hozni. Léteznek igen gyenge minőségű mini kompresszorok is, de amennyiben szerencsénk van, és találunk egy minőségi darabot, akár évtizedekig is hasznát tudjuk venni anélkül, hogy cserélni kellene.

Fontos tudni, hogy mindegyik autós kompresszor 12 V feszültségen működik. A piacon nagyon sok gyártó, különböző erősségű, azaz kapacitású, mini kompresszort forgalmaz, és ezeknek megfelelően az áruk is elég széles skálán mozog. Ezeknél a termékeknél is, azonban, igaz lehet a mondás, hogy nem mindig a drága a jobb. Mielőtt vásárolunk, célszerű az abroncsnak megfelelő erősségű kompresszort keresni, mert ha az abroncs méretéhez viszonyítva gyenge kapacitású készüléket vásárolunk, akkor a hatása egyenlő lesz a nullával. Amennyiben túl erőset, akkor pedig nő a balesetveszély, és az esetleges sérülések aránya. Az előnyei a mini kompresszoroknak, hogy a használatuk közben nincs szükség az izmaink igénybevételére, nem csapnak túl nagy zajt, és mindenféle nyomásmérő órával rendelkeznek. A hátrányuk viszont az, hogy áram nélkül nem működnek, illetve az, hogy a kábel és a tömlő miatt vagy zacskóban vagy dobozban kell őket tárolni.

Fémházas kompresszor

A fémházas kompresszor az egyszerű használatáról és a sokoldalúságáról híres. Nemcsak a kocsi kerekeit lehet vele egyszerűen és gyorsan felfújni, hanem kempingezés, kirándulás alkalmával a gumimatracot, akár a gumicsónakot is. Ugyanakkor a kompresszorhoz csatlakoztatott pisztollyal a nehezen hozzáférhető helyeken lévő alkatrészeket is meg lehet tisztítani. Előnye, hogy súlyra nem nehéz, és kis helyen is elfér. Működési elve alapvetően megegyezik a mini kompresszorokéval, viszont fémvázának köszönhetően ellenállóbb a nemkívánatos sérülések ellen…

Autópumpa

A hagyományos pumpák esetében két nagy csoportot különböztetünk meg: a kerékpár- és az autópumpát. A szeleptől függően használható mindkét pumpa, azzal, hogy autópumpával (megfelelő csatlakoztatható eszköz segítségével) fel tudjuk fújni a kerékpár kerekét is, de ez fordítva nem lehetséges.

Az autópumpák csoportját feloszthatjuk kézi és lábpumpákra. A kézi autópumpa működési elvét mindenki ismeri. Előnye, hogy viszonylag olcsón beszerezhető, hátránya, hogy nincs nyomásmérő rajta, és fizikailag is igen megterhelő vele felfújni egy gumiabroncsot. A lábpumpák között is többféle van. Ezek mindegyike rendelkezik nyomásmérővel, nem sokkal drágább a kézi pumpánál, és fizikailag kevésbé megterhelő a használata.

Card logos